Een forecast is eigenlijk een voorspelling van toekomstige gebeurtenissen. Forecast betekent letterlijk prognose; dus een voorspelling over hoe iets zal gaan verlopen. Wanneer je een sales (of verkoop) forecast maakt, voorspel je op basis van berekeningen hoeveel je in de toekomst gaat verkopen en welke omzet dat oplevert. De berekeningen maak je op basis van resultaten uit het verleden en huidige cijfers.

Forecasting is voor een groot deel afhankelijk van een goed inschattingsvermogen en bijbehorende risicoanalyse. Een prognose kan bijvoorbeeld gebaseerd worden op verzonden offertes. Het is dan van belang dat je per traject inschat wat je succes percentage is. Met andere woorden; in welke mate verwacht je de deal te sluiten.

Rekenvoorbeeld:

Als je in juni 20 offertes verstuurt met een totale waarde van €40.000,- en je verwacht dat 35% daarvan 100% zeker de volgende maand binnenkomt, mag je een bedrag van €14.000,- opnemen in je forecast van juli.

Dit is eenvoudige versie van forecasting. Berekeningen gaan vaak veel verder en baseren zich naast verwachtingen ook op trends.