CRM Systeem

Wat is een CRM Systeem?

en wat levert het op?

De definitie van een CRM systeem: een CRM systeem is een tool voor het managen van je relatiebestand. Het levert je meer waarde per klant op. Omdat je in één systeem afspraken en documenten verzamelt. Dit betekent dat je altijd een actueel klantbeeld voor handen hebt. Waardoor je sneller inspeelt op kansen. Kortom een CRM systeem biedt je structuur en verhoogt je kans op succes.

De afkorting CRM staat voor: Customer Relationship Management.

Wat kan een CRM systeem?

1. Klantinformatie centraliseren

Een CRM systeem verzamelt gegevens van je relaties op één locatie. Waardoor je niet hoeft te zoeken naar informatie. Omdat je online inlogt heb je altijd en overal toegang. Of je nu onderweg bent of op locatie werkt. Daardoor weten je collega’s direct welke afspraken er gemaakt zijn.

Een koppeling met het KvK-register maakt je relatiebestand altijd actueel.

Klantinformatie centraliseren

2. Processen automatiseren

Een CRM systeem automatiseert processen die je anders tijd kosten.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • auto-reply per e-mail
  • e-mail nieuwsbrieven
  • facturatie
  • to-do lijst samenstellen

Door deze en andere processen te automatiseren win je tijd. Bovendien voorkom je onnodige fouten. Bovendien weten je relaties wat ze van je mogen verwachten. Denk aan een automatische e-mail waarin de reactietijd bij vragen staat. Of facturen die iedere maand op dezelfde dag en tijd worden verzonden.

Processen automatiseren

3. Verloren deals verminderen

Hoeveel medewerkers onderhouden contact met je relaties? Zonder een CRM systeem documenteert iedereen klantkennis op een eigen manier. Zo gaan voorkeuren, wensen en eventuele kritische opmerkingen verloren.

Je potentiële klant vindt persoonlijke aandacht doorslaggevend bij het maken van een aankoopkeuze. Wanneer je niet op de hoogte bent van zijn specifieke situatie verlies je punten. Waardoor de kans op een deal verminderd.

Een CRM systeem vergroot je kans op succes. Omdat jij en je collega’s samen in één systeem werken.

Verloren deals verminderen

4. Tijd en kosten besparen

Je bespaart tijd. Omdat klantinformatie te benaderen is en processen zijn geautomatiseerd.
Zo bespaar je ook kosten. Omdat tijd die je besteedde aan organisatorische taken wordt benut voor commerciële taken.

Ongeorganiseerd werken betekent voor 57% van de bedrijven tot 6 uur per week aan verloren productiviteit.

Gartner logo

94% van de sales managers geven aan dat je waarschijnlijk één kans krijgt om je toegevoegde waarde te pitchen aan je potentiële klant. 

Gartner 2019.

Wat levert een CRM systeem op?

1. Meer grip op je relatiebeheer

Een CRM systeem zorgt voor grip op je relatiebeheer. Aangezien je gemaakte afspraken altijd terugvindt. Maar ook ziet welke vragen er open staan. Het voordeel van CRM is dus dat je direct weet wat er speelt. Daarmee geef je zonder extra moeite persoonlijke aandacht aan je klant.

Tevreden klanten zijn de basis van je succes. Ze kopen meer en vertellen jouw verhaal aan potentiële leads.

Overzie ook de belangen van je klant. Omdat je netwerkconnecties in CRM vastlegt.

2. Meer deals

Een CRM systeem ondersteunt je bij het sluiten van deals. Je stroomlijnt het volledige proces; van lead tot klant. Zo is elke fase van je sales funnel inzichtelijk. Deze informatie is vervolgens beschikbaar voor iedereen in je team. Waardoor je nooit dubbel werk doet.

De status van je deal en je pijplijn, zie je terug in rapportages. Zo houdt je management op de hoogte van de voortgang. Kortom, je manager heeft een vinger aan de pols van het hele sales proces.

Bedrijven die werken met een CRM systeem ervaren gemiddeld 14,6% meer productiviteit.
(Nucleus Research)

3. Hogere relevantie van je marketing

Je marketingcampagne is alleen succesvol als je de juiste personen benadert. Ten eerste omdat je aanbod anders niet goed aansluit op de behoefte. Ten tweede vanwege de tijd die je daarmee verliest. In een CRM systeem segmenteer je eenvoudig verschillende doelgroepen. Als gevolg maak je dus altijd een relevante selectie.

Met gerichte communicatie verhoog je de kans op succes. Vanuit een CRM systeem start je campagnes zonder aanvullende software. Resultaten evalueer je in overzichtelijke rapportages.

Verstuur e-mailnieuwsbrieven, maak bellijsten of combineer deze.

4. Hoger klanttevredenheidscijfer

Een positieve ervaring maakt van je klant een ambassadeur. Elk klantcontact is daarbij van belang. Daarom is het monitoren van je klantenservice proces zo belangrijk.

Een CRM systeem automatiseert en controleert je klantenservice. Door vragen of klachten van je klant als ticket op te nemen in je database. Het is zelfs mogelijk deze initieel te beantwoorden.

Je kan het hele proces zelf vormgeven, in je eigen stijl. Dit zorgt ervoor dat je efficiënt en relevant bent zonder je persoonlijkheid te verliezen. Ook gaat er nooit meer een melding verloren.

70% van je klanten die vertrekken doen dat omdat ze denken dat je niet betrokken bent. (Rockefeller Corporation)

Wat is het beste CRM systeem?

Afhankelijk van je CRM behoefte

Wat het beste CRM systeem voor jou is, hangt van verschillende zaken af. Begin met inventariseren van je CRM wensen. Waar liggen je organisatorische behoeftes? Vervolgens bepaal je hoeveel personen gaan werken met het systeem. Als ZZP’er houd je rekening met je eigen werkzaamheden. Maar wanneer CRM bedoeld is voor meerdere afdelingen, kan een CRM implementatie stappenplan helpen.

Een CRM systeem werkt voor elke organisatie, groot of klein. Zowel voor commerciële bedrijven als ziekenhuizen, onderwijsinstellingen en overheidsinstanties.

  • CRM voor MKB

MKB staat voor midden- en kleinbedrijf; organisaties tot 250 medewerkers. CRM voor het MKB moet voldoen aan een aantal eisen. Omdat het systeem door meerdere afdelingen wordt gebruikt. Van administratie tot sales team. Terwijl deze verschillende taken uitvoeren.

Daarom is het van belang dat het CRM systeem aanpasbaar is. Zodat iedere medewerker optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden.

Daarnaast heeft het MKB vaak behoefte aan mobile CRM. Dat wil zeggen dat het systeem toegankelijk is vanaf iedere locatie. Vooral voor buitendienst medewerkers is deze functionaliteit onmisbaar.

Ook prijs speelt een belangrijke rol bij de selectie. Er zijn CRM systemen voor elke prijs beschikbaar. Van gratis varianten tot pakketten voor duizenden euro’s per jaar. Welk systeem het beste bij je past is afhankelijk van je behoeftes.

  • CRM voor ZZP

ZZP’ers gebruiken een CRM pakket voor het structureren van hun werkwijze. Het vervangt standaard Excel documenten met contactgegevens en afspraken. Dat betekent dat er direct tijdwinst ontstaat.

Niet alle functionaliteiten van CRM zijn voor ZZP’ers noodzakelijk. Je bent immers sales, marketing, klantenservice en financiële administratie ineen. Maar juist dan is het prettig om je standaard processen te automatiseren. Met name met betrekking tot offertes en facturatie.

Voor eenpitters zijn de kosten van CRM soms een deal breker. Ondanks dat CRM je uiteindelijk geld oplevert. Mocht je budget beperkt zijn is een goede prijs/kwaliteit verhouding belangrijk. Breng daarom de voordelen van de CRM systemen die je vergelijkt in kaart.

“Ik wil mijn klantinformatie zien als een klant belt. Ik zie nu precies wat er besproken is.”
Renate Manders, Mind for Marketing

CRM systeem features

CRM systemen verschillen op het gebied van functionaliteiten en voorwaarden. Iedere aanbieder heeft een aantal speerpunten. In het onderstaande overzicht staan de features van PerfectView toegelicht.

Functionaliteiten van PerfectView CRM Online

Relatiebeheer

  • 360° klantbeeld
  • Documentbeheer
  • Kenmerken en labels
  • Netwerkconnecties vastleggen
  • Koppeling met Kvk register
  • VoIP integratie

Verkoop

  • Pijplijn management
  • Offertes versturen
  • Offertes digitaal tekenen
  • Facturatie (inclusief bulk en abonnementen)
  • Rapportages
  • Mobile CRM

Marketing

  • Kenmerken en labels
  • Selecties
  • Nieuwsbrieven versturen
  • Website integratie
  • Rapportages

Klantenservice

  • Ticketing
  • Tijdlijn
  • VoIP integratie
  • Documentbeheer

Koppelingen o.a.

  • API
  • Boekhoudpakketten
  • Office
  • Outlook & Gmail
  • Mailchimp

Op basis van

  • Onbeperkte Nederlandse ondersteuning
  • ISO 27001 : 2013 Certificering
  • Databeheer in de Nederlandse cloud (Eindhoven Airport)

Wat kost een CRM Systeem?

De kosten van een CRM systeem verschillen per aanbieder. Over het algemeen betaal je op basis van een maandelijks abonnement. Houdt echter rekening met extra kosten voor eventuele implementatie. Dat geld ook voor maatwerk. En coachen en trainen van gebruikers.

PerfectView CRM Online start vanaf €15,- per gebruiker per maand. Je bepaalt zelf of je het systeem met of zonder onze hulp in gebruik neemt. Iedere gebruiker krijgt onbeperkte helpdesk ondersteuning.

Facturatie

Conclusie

Een CRM systeem werkt voor elke organisatie, groot of klein. Dankzij de geautomatiseerde processen sluit je sneller deals. Je stroomlijnt namelijk het proces; van lead tot klant. Bedrijven die werken met een CRM systeem ervaren gemiddeld 14,6% meer productiviteit. (Nucleus Research)

Daarnaast geef je zonder extra moeite persoonlijke aandacht aan je klant. Waardoor je klant een ambassadeur wordt. Die meer koopt en je verhaal deelt met potentiële leads.

Dankzij CRM communiceer je gericht. Daarmee verhoog je de kans op succes. Bovendien verklein je de kans op fouten. Tijd die je besteedde aan organisatorische taken, wordt benut voor commerciële taken. En dus bespaar je kosten.

Waarom kiezen organisaties voor het CRM systeem van PerfectView?

Vraag hier je gratis PerfectView account aan. Binnen 1 minuut na de aanvraag kan je al vrijblijvend alle features testen. Ook met collega’s.

  • Je zit nergens aan vast
  • Er wordt niet automatisch verlengd
  • Data kan meegenomen worden naar een betaald account
  • Persoonsgegevens worden niet gedeeld met derden
probeer 14 dagen gratis

Ruim 5.000 klanten vertrouwen dagelijks op de CRM software van PerfectView

  • Nederlandse organisatie
  • Je data in Nederland
  • Gratis Nederlandse helpdesk
  • Schaalbaar en aanpasbaar
  • €15,- per maand

6 CRM systeem definities op deze pagina

auto-reply

Auto-reply berichten worden automatisch verzonden als antwoord op een binnengekomen e-mailbericht. Dankzij auto-reply berichten . Lees meer

leads

Een lead is een persoon die interesse heeft getoond in een product of dienst. Organisaties kunnen zelf invullen wanneer een persoo. Lees meer

sales funnel

Wat is een sales funnel? Wat is een sales funnel en hoe maak je een goede sales funnel? Je leest op deze pagina hóe je een sale. Lees meer

pijplijn

Iets zit spreekwoordelijk “in de pijplijn”, dat betekent dat het voorbereid wordt en waarschijnlijk binnenkort zal gebeuren. V. Lees meer

doelgroep

Een doelgroep is een groep personen die een organisatie, stichting of vereniging wil bereiken met een gerichte boodschap. De geric. Lees meer

ticketing

Definitie ticketing Je klantenservice inrichten is niet makkelijk. Je moet per vraag en per klant bijhouden of je de zaak hebt afg. Lees meer