CRM Systeem: wat is het en waarom heb je het nodig

Wat is een CRM systeem?

Een Customer Relationship Management systeem of CRM systeem is een software pakket waarin waardevolle gegevens van al je zakelijke relaties worden verzameld. CRM systemen werken meestal op basis van cloud computing. Dit betekent dat je verzamelde data wordt opgeslagen in de cloud. Vanaf iedere desktop, laptop, smartphone of tablet met internettoegang is je CRM systeem beschikbaar.

Waarom is het belangrijk om informatie op te slaan in een CRM systeem?

Het is belangrijk om gegevens die je verzamelt over je zakelijke contacten op te slaan in een CRM systeem. Omdat je alleen op die manier verzekert dat er geen waardevolle details verloren gaan. Ga maar eens na hoeveel verschillende mensen in je organisatie contact onderhouden met je relaties. Niet alleen de medewerkers aan de telefoon. Ook reacties op social media, het sales team en eventuele coaches, trainers en marketeers hebben veel klantcontact. Iedereen verzamelt belangrijke informatie over voorkeuren, wensen en eventuele kritische opmerkingen.

Excellijstjes

Veel organisaties leggen deze informatie vast in Excel of Acces documenten met alle risico’s van dien. Data wordt lokaal bijgewerkt en opgeslagen. Vaak gaan versies verloren vanwege crashes. Daarnaast zijn deze bestanden niet goed beveiligd.

Wanneer je alles opslaat in één centrale beveiligde database voorkom je verlies van belangrijke gegevens.

Welke soorten CRM systemen kun je onderscheiden?

Er zijn verschillende soorten CRM systemen. De grootste verschillen zijn te vinden op het gebied van randvoorwaarden en toepassingen.

Iedere aanbieder heeft daarbij een aantal speerpunten. De belangrijkste aandachtspunten staan hier opgesomd:

PerfectView CRM Gratis Testen

CRM Systeem Funnel

Server lokaal

Hoge implementatie investering tijdens de opstartfase waarbij vaak ook serverruimte moet worden aangeschaft

Het beveiligen van je systeem en al je data ligt volledig bij jou als organisatie

Je systeem is meestal alleen binnen de beveiligde omgeving van je bedrijf toegankelijk

Server in de cloud

Geen implementatiekosten en lage maandelijkse lasten omdat er gebruik wordt gemaakt van bestaande serverruimte

Beveiliging en onderhoud is onderdeel van je maandelijkse betaling

Toegankelijk vanaf iedere locatie en ieder device met internettoegang

Internationaal

Systemen zijn Engels georiënteerd en missen details belangrijk voor de Nederlandse markt

Serverruimtes staan in het buitenland (vaak Amerika) en vallen daarmee onder de regels van dat betreffende land

Helpdesk service wordt vaak uitbesteed in Engelstalige landen met mogelijke communicatie problemen

Nederlands

Systemen zijn Nederlands georiënteerd en houden rekening met Nederlandse voorwaarden zoals voorvoegsels van achternamen, adresgegevens ect.

Serverruimtes staan in Nederland en zijn beschermd en beveiligd volgens de Nederlandse wet- en regelgeving belangrijk voor de Europese AVG regels

Helpdesk ondersteuning wordt aangeboden in het Nederlands in Nederland

 

Modules

Je kan kiezen welke functionaliteiten je nodig hebt

Je betaalt in verhouding meer voor het hele pakket

Ingericht op grote ondernemingen

Alles-in-een

Je hebt altijd toegang tot alle functionaliteiten

Je betaalt één vaste lage prijs

Instapklaar voor starters

Welke toepassingen heeft een CRM systeem?

Een CRM systeem kan verschillende toepassingen hebben. Ieder CRM systeem zou in ieder geval de volgende functionaliteiten moeten bieden

Welke functionaliteiten zitten er in een CRM systeem?

Relatiebeheer

De belangrijkste functionaliteit van een CRM systeem is relatiebeheer. De afkorting CRM staat voor Customer Relationship Management; het managen van de relatie die je hebt met je klant. Uiteraard is klant vervangbaar door elke andere relatie die voor je organisatie van belang is.

Relatiebeheer is het documenteren van gespreksverslagen, notities, verzonden en ontvangen e-mail en specificaties vanuit je verkoop, marketing en klantenservice. Eigenlijk is relatiebeheer de kapstok waar je alles aan ophangt. Zodat je uiteindelijk per relatie een totaal beeld creëert.

Sales (verkoop)

Iedere organisatie ongeacht zijn omvang en missie heeft een doel. Je wilt iets bereiken dat er nóg niets is. Misschien wil je een fysiek product verkopen, misschien heb je als doel om mensen te informeren. De rode draad is dat je wilt overtuigen. De mogelijkheden die een CRM systeem je biedt op het gebied van sales kunnen voor oneindig veel doelen worden ingezet.

Hoe pak je zoiets aan? Hoe overtuig je jouw potentiële klant van je toegevoegde waarde? Dat is voor iedere organisatie anders. Maar het begint bij het in kaart brengen van je afzetmarkt. Wie wil je overtuigen waarvan en waarom. Veel voorkomende termen in dit deel van een verkoopplan zijn; suspect en prospect. Andere termen voor het benaderen van deze groepen zijn koude en warme acquisitie. Oftewel is diegene die je wilt overtuigen al geïnteresseerd in jouw aanbod of nog niet.

Door het traject dat je doorloopt met iedere suspect en prospect te documenteren houdt je grip op de voortgang. Je kunt daarnaast aan ieder traject een waarde toekennen. Dit is een belangrijk voordeel van het werken met een CRM systeem voor je salesproces. Het is de basis van je pijplijn.

Marketing

Je relatie database in CRM biedt een enorme bron aan kennis. Niet alleen van je bestaande klanten maar ook van je potentiële afnemers. Omdat je bij iedere relatie de mogelijkheid hebt om kenmerken te registeren kun je heel specifieke selecties maken. Bijvoorbeeld wanneer je als boekhouder iedereen in je relatiebestand met een eigen huis een e-mail wil sturen over belangrijke wijzigingen in de regels van de belastingdienst.

Klantenservice

Maak je CRM systeem compleet door de vragen en klachten van je klanten te registreren. Niets is belangrijker voor je totale klantbeeld. PerfectView CRM geeft je de mogelijkheid om supportvragen, klachten en webcare vast te leggen op relatieniveau. Met een druk op de knop zie je direct wat de actuele situatie is. Staat er nog een vraag open? Dan is het wellicht goed om deze persoon niet mee te nemen in je nieuwe mailing. Het zal gewaardeerd worden dat openstaande vragen eerst worden opgelost. Een CRM systeem waarin klantenservice is geïntegreerd bied je kansen. Je bouwt aan stevigere relaties. Een ander voordeel is dat je ook op basis van je verzamelde data kunt zien of een bepaald product of een dienst meer vragen oproept dan andere. Een mooie signaalfunctie.

Waarom is social CRM noodzakelijk?

Je contacten delen via online social media kanalen ontzettend veel waardevolle informatie. Al die kennis wil je waarborgen en inzichtelijk maken. Dat kan door social media te integreren met je CRM systeem. Social CRM is een belangrijke onderdeel van je CRM strategie.

Je voordelen:

✔  Nederlandse organisatie
✔  Veilig en overal toegang tot u gegevens
✔  Gratis Nederlandse service & helpdesk
✔  Een alles-in-een pakket voor een vaste prijs
✔  Eenvoudig en gebruiksvriendelijk

CRM Devices IMac PerfectView CRM