Wat is CRM?

Wat is CRM

Wat is CRM? CRM staat voor Customer Relationship Management, met andere woorden: het managen van je relatiebestand.

Daarmee is CRM dan ook een bedrijfsstrategie. Wanneer je deze strategie toepast stel je mensen centraal, in tegenstelling tot producten of diensten. Hoewel de Engelstalige afkorting anders doet vermoeden (customer/klant), kan CRM worden ingezet voor het managen van elke soort relatie. Bijvoorbeeld voor het centraliseren van gegevens over je leveranciers, sponsoren, leden, patiënten of studenten. De mogelijkheden van Customer Relationship Management zijn eindeloos.

CRM als systeem gebruiken

Door CRM als systeem te gebruiken zal je merken dat je relaties meer waarde opleveren. Hoe meer informatie je verzamelt hoe gerichter je deze relaties kan bedienen. Omdat je contactfrequentie verhoogt wordt, is de betrokkenheid van je relaties bij jouw organisatie groter. Als gevolg hiervan zal je merken dat je relaties meer waarde opleveren.

De waarde van CRM wordt mooi weergegeven in dit artikel van Forbes uit 2017; waarom customer relationship management zo belangrijk is.

Dit is waar jij als ondernemer een CRM systeem als PerfectView voor gebruikt:

Samenwerken dankzij structuur in een CRM systeem

Samenwerken dankzij structuur in een CRM systeem

Vaak zijn er in een organisatie, meerdere personen betrokken bij je bedrijfsrelaties. Als het gaat over samenwerken is structuur een van de speerpunten. Gedurende de dag verzamelt iedereen relevante informatie. Accountmanagers vangen wensen van je klant op. Medewerkers van de klantenservice ontvangen vragen over mogelijke productverbeteringen. Terwijl marketeers informatie over je doelgroep verzamelen. En ga zo maar door. Maar productverbeteringen zouden terecht moeten komen bij productontwikkeling. Net als verkoopkansen thuis horen bij het sales team. Een CRM systeem zorgt voor structuur, waardoor samenwerken makkelijker wordt. Als gevolg kan je sneller inspelen op behoeftes en boekt dus meer resultaat.

Gegevens beschikbaar op één plek

Kennis over je relaties wordt vaak in verschillende systemen bewaard. Soms zelfs alleen op een notitieblok. Hierdoor gaan belangrijke details en kansen verloren. Een CRM systeem centraliseert alle informatie op één plek. Een gereserveerde locatie in de cloud voor jouw onderneming.  Iedereen kan, op elk moment en elke locatie, vanuit dezelfde basis werken. Dit betekent dat je altijd op de hoogte bent van de juiste informatie. Werken vanuit een centraal systeem geeft je inzicht in je prestaties. Het biedt kansen om te leren van je gewonnen maar ook je verloren verkooptrajecten. Het centraal opslaan van je gegevens zorgt er bovendien voor dat je altijd een back-up hebt van je belangrijkste bedrijfsgegevens.

Dashboards gebruiken voor managementinformatie

In overzichtelijke management dashboards zie je in één oogopslag hoe je ervoor staat. Doormiddel van inzicht krijg je grip op trajecten die je kunt verzilveren. Waar je door gebrek aan overzicht voorheen kansen liet liggen. In verkoop dashboards monitor je forecasts realtime. Daarbij overzie je de aantallen en waarde van je deals in heldere rapportages. Op dezelfde wijze krijg je inzicht in je marketinginspanning dankzij dashboards. Onder andere dankzij openingspercentages en klikgedrag van je verzonden mailingen. Maar ook de doorlooptijd van je klachten procedure is onderdeel van de mogelijkheden. Managementinformatie dashboards in CRM bieden oneindig veel inzicht in je processen. Vervolgens kan je keuze maken die met analyses onderbouwd zijn.

Wanneer je een CRM als systeem gaat gebruiken zal je direct voordeel ondervinden.

Customer Relationship Management als strategie

Wanneer je CRM als strategie toepast geef je prioriteit aan je klant boven je product of dienst. Een CRM strategie wordt door bedrijven wereldwijd ingezet, van multinationals tot startups. Echt succes ontstaat wanneer de strategie gedragen wordt binnen je bedrijfscultuur.

De toegevoegde waarde van een goede CRM strategie is het verbeteren van je bedrijfsresultaten en opbouwen van langdurig en inhoudelijk klantcontact.

Volgens onderzoek van Gartner in 2018 is de ervaring van je klant (de customer experience) hét punt waarop organisaties het verschil kunnen maken in de toekomst.

3 tips voor een succesvolle CRM strategie

  1. Begin, zoals bij elke strategische keuze, bij de kern. Stel je bedrijfsdoel vast en toets deze binnen je team of organisatie.
  2. Vervolgens analyseer je alle klantprocessen en communicatiestromen.
  3. Tenslotte pas je deze waar nodig aan om zo klantgericht mogelijk te werken. Met andere woorden geef je klanten prioriteit.

Hoe CRM jou kan helpen

De belangrijkste vraag voor ondernemers is hoe CRM jou kan helpen. Welke features mag je verwachten en waar ga je mee winnen. Experts geven aan dat met de inzet van CRM je omzet stijgt en je klanttevredenheid cijfer hoger wordt. Hoe we dat concreet maken lees je hier:

PerfectView 360 graden klantprofiel

Relatiebeheer binnen één systeem

De voornaamste verdienste van een CRM systeem is het 360° beeld van al je contactpersonen. Elke interactie wordt gedocumenteerd op één locatie. Je creëert bij ieder contact kansen om je dienstverlening te verbeteren, producten te verkopen of meer service te bieden. Simpel gezegd omdat iedereen altijd op de hoogte is van de laatste stand van zaken.

Marketing

Marketing optimalisatie dankzij CRM data

Optimaliseer je marketinginspanningen dankzij CRM data. Elk detail in je systeem kan je gebruiken om je klanten en prospects nóg beter te begrijpen en te benaderen.

Stuur gerichte e-mail marketing campagnes (nieuwsbrieven). Bepaal je eigen kenmerken voor selecties op basis van jouw marketingmix. Zo kun je heel specifiek targeten. Als gevolg worden niet alleen je prestaties beter maar wordt ook je merk sterker.

Sales

Controle over je Verkoop dankzij gegevens in je CRM systeem

Verander je verkoopproces door CRM te gebruiken voor je leadgeneratie. Het benaderen van je potentiële klant is een van de belangrijkste fases in je sales funnel. Omdat je alles kunt monitoren zie je direct welke trajecten succesvol zijn. Zo kun je bijsturen precies wanneer het nodig is. Gebruik CRM vervolgens in alle fases van je pijnlijn. Plan afspraken, stuur offertes, en sluit deals.

Wat is de beste manier om CRM in te zetten?

Al met al geeft CRM je de mogelijkheid om je rendement, productiviteit en efficiëntie te verbeteren. Maar wat is CRM zonder een goed plan van aanpak?

CRM Checklist

Met ruim 5.000 klanten hebben we een behoorlijke ervaringen met het implementeren van customer relationship management.

Een aantal punten om rekening mee te houden zijn:

✓ Welke medewerkers of afdelingen gaan werken met het systeem?

✓ Waar wil je CRM voor gaan inzetten? (relatiebeheer, sales, marketing, klantenservice)

✓ Waar haal je de gegevens van je relaties vandaan? (welke systemen heb je nu?)

✓ Welke processen wil je automatiseren?

✓ Welke informatie wil je terugzien in dashboards?

✓ Aan welke veiligheidseisen moet je database voldoen?

Het begint bij een goed plan van aanpak; een blauwdruk. Vervolgens kan je kiezen voor een training of coaching, afhankelijk van je wensen.

CRM in de cloud

cloud computingGeen zware software pakketten die je lokaal moet opslaan in je eigen serverruimte maar een platform dat je via het internet benaderd. CRM systemen in de cloud zoals PerfectView zorgen ervoor dat al je vergaarde data overal toegankelijk is. Je kunt altijd werken op basis van up-to-date gegevens, of je deze nu individueel of met een team van medewerkers bewerkt. Zowel op desktop als smartphone en tablet via de PerfectView app. Dit geeft je de flexibiliteit die je nodig hebt.

De cloud is een veilig platform voor je data. Veel veiliger zelfs dan lokale installaties. Alle informatie wordt opgeslagen op servers die met de hoogste prioriteit en zwaarste firewalls worden beveiligd. Geen cloud in Amerika, maar gewoon hier in Nederland. PerfectView voldoet aan de strenge Europese privacyregels van de AVG. Bovendien is dataopslag bij ons onbeperkt.

Hebben wij de vraag “Wat is CRM” beantwoord, of heb je nog vragen? Support is bij ons onbeperkt en we helpen je dan ook graag. Want jouw succes is ook ons succes. Onze excellente klantenservice is beoordeeld met een 9 plus.

Gratis testaccount

Vraag hier je gratis PerfectView account aan. Binnen 1 minuut na
de aanvraag kan je al vrijblijvend alle features testen. Ook met collega’s!

✓ Je zit nergens aan vast
✓ Er wordt niet automatisch verlengd
✓ Data kan meegenomen worden naar een betaald account
✓ Persoonsgegevens worden niet gedeeld met derden

Onze ruim 5.000 klanten vertrouwen dagelijks op de krachtige online CRM software van PerfectView.

Waarom kiezen organisaties voor het CRM systeem van PerfectView?

  • Nederlandse organisatie
  • Je data in Nederland
  • Gratis Nederlandse helpdesk
  • Schaalbaar en aanpasbaar
  • € 10,- per maand
9,0