Wat is CRM

Wat is CRM?

Uitgebreide uitleg over de afkorting CRM en de toepassing voor ondernemers.

Wat is CRM? CRM staat voor Customer Relationship Management, met andere woorden: het managen van je relatiebestand.

Daarmee is CRM dan ook een bedrijfsstrategie. Wanneer je deze strategie toepast stel je mensen centraal, in tegenstelling tot producten of diensten. Hoewel de Engelstalige afkorting anders doet vermoeden (customer/klant), kan CRM worden ingezet voor het managen van elke soort relatie. Bijvoorbeeld voor het centraliseren van gegevens over je leveranciers, sponsoren, leden, patiënten of studenten. De mogelijkheden van Customer Relationship Management zijn eindeloos.

CRM als systeem gebruiken

CRM als systeem gebruiken

Door CRM als systeem te gebruiken zal je merken dat je relaties meer waarde opleveren. Hoe meer informatie je verzamelt hoe gerichter je deze relaties kan bedienen. Omdat je contactfrequentie verhoogt wordt, is de betrokkenheid van je relaties bij jouw organisatie groter. Als gevolg hiervan zal je merken dat je relaties meer waarde opleveren.

Dit is waar jij als ondernemer een CRM systeem als PerfectView voor gebruikt

1. Samenwerken dankzij structuur in een CRM systeem

Vaak zijn er in een organisatie, meerdere personen betrokken bij je bedrijfsrelaties. Als het gaat over samenwerken is structuur een van de speerpunten. Gedurende de dag verzamelt iedereen relevante informatie. Accountmanagers vangen wensen van je klant op. Medewerkers van de klantenservice ontvangen vragen over mogelijke productverbeteringen. Terwijl marketeers informatie over je doelgroep verzamelen. En ga zo maar door. Maar productverbeteringen zouden terecht moeten komen bij productontwikkeling. Net als verkoopkansen thuis horen bij het sales team. Een CRM systeem zorgt voor structuur, waardoor samenwerken makkelijker wordt. Als gevolg kan je sneller inspelen op behoeftes en boekt dus meer resultaat.

Samenwerken in een CRM systeem

2. Gegevens beschikbaar op één plek 

Kennis over je relaties wordt vaak in verschillende systemen bewaard. Soms zelfs alleen op een notitieblok. Hierdoor gaan belangrijke details en kansen verloren. Een CRM systeem centraliseert alle informatie op één plek. Een gereserveerde locatie in de cloud voor jouw onderneming. Iedereen kan, op elk moment en elke locatie, vanuit dezelfde basis werken. Dit betekent dat je altijd op de hoogte bent van de juiste informatie. Werken vanuit een centraal systeem geeft je inzicht in je prestaties. Het biedt kansen om te leren van je gewonnen maar ook je verloren verkooptrajecten. Het centraal opslaan van je gegevens zorgt er bovendien voor dat je altijd een back-up hebt van je belangrijkste bedrijfsgegevens.

Dashboards gebruiken voor management informatie

3. Dashboards gebruiken voor managementinformatie

In overzichtelijke management dashboards zie je in één oogopslag hoe je ervoor staat. Doormiddel van inzicht krijg je grip op trajecten die je kunt verzilveren. Waar je door gebrek aan overzicht voorheen kansen liet liggen. In verkoop dashboards monitor je forecasts realtime. Daarbij overzie je de aantallen en waarde van je deals in heldere rapportages. Op dezelfde wijze krijg je inzicht in je marketinginspanning dankzij dashboards. Onder andere dankzij openingspercentages en klikgedrag van je verzonden mailingen. Maar ook de doorlooptijd van je klachten procedure is onderdeel van de mogelijkheden. Managementinformatie dashboards in CRM bieden oneindig veel inzicht in je processen. Vervolgens kan je keuze maken die met analyses onderbouwd zijn.

Gegevens beschikbaar op één plek

Customer Relationship Management als strategie inzetten.

De belangrijkste vraag voor ondernemers is hoe CRM jou kan helpen. Welke features mag je verwachten en waar ga je mee winnen. Experts geven aan dat met de inzet van CRM je omzet stijgt en je klanttevredenheid cijfer hoger wordt. Hoe we dat concreet maken lees je hier:

De klant boven product of dienst

Wanneer je CRM als strategie toepast geef je prioriteit aan je klant boven je product of dienst. Een CRM strategie wordt door bedrijven wereldwijd ingezet, van multinationals tot startups. Echt succes ontstaat wanneer de strategie gedragen wordt binnen je bedrijfscultuur.

De toegevoegde waarde van een goede CRM strategie is het verbeteren van je bedrijfsresultaten en opbouwen van langdurig en inhoudelijk klantcontact.

De klant boven product of dienst

3 tips voor een succesvolle CRM

1. Bedrijfsdoel scherp

Begin, zoals bij elke strategische keuze, bij de kern. Stel je bedrijfsdoel vast en toets deze binnen je team of organisatie.

2. Klantproces in beeld

Vervolgens analyseer je alle klantprocessen en communicatiestromen.

3. De klant als prioriteit

Tenslotte pas je deze waar nodig aan om zo klantgericht mogelijk te werken. Met andere woorden geef je klanten prioriteit.

probeer 14 dagen gratis
Tips voor een succesvolle CRM

Hoe een CRM systeem jou verder helpt

Relatiebeheer binnen één systeem

De voornaamste verdienste van een CRM systeem is het 360° beeld van al je contactpersonen. Elke interactie wordt gedocumenteerd op één locatie. Je creëert bij ieder contact kansen om je dienstverlening te verbeteren, producten te verkopen of meer service te bieden. Simpel gezegd omdat iedereen altijd op de hoogte is van de laatste stand van zaken.

Marketing optimalisatie dankzij CRM data

Optimaliseer je marketinginspanningen dankzij CRM data. Elk detail in je systeem kan je gebruiken om je klanten en prospects nóg beter te begrijpen en te benaderen.

Stuur gerichte e-mail marketing campagnes (nieuwsbrieven). Bepaal je eigen kenmerken voor selecties op basis van jouw marketingmix. Zo kun je heel specifiek targeten. Als gevolg worden niet alleen je prestaties beter maar wordt ook je merk sterker.

Controle over je verkoop dankzij gegevens in je CRM systeem

Verander je verkoopproces door CRM te gebruiken voor je leadgeneratie. Het benaderen van je potentiële klant is een van de belangrijkste fases in je sales funnel. Omdat je alles kunt monitoren zie je direct welke trajecten succesvol zijn. Zo kun je bijsturen precies wanneer het nodig is. Gebruik CRM vervolgens in alle fases van je pijnlijn. Plan afspraken, stuur offertes, en sluit deals.

Stel je vraag aan PerfectView
Hoe een crm systeem jou verder helpt.

Heeft mijn onderneming een CRM systeem nodig?

Al met al geeft CRM je de mogelijkheid om je rendement, productiviteit en efficiëntie te verbeteren. Maar wat is CRM zonder een goed plan van aanpak?

CRM checklist

Met ruim 5.000 klanten hebben we een behoorlijke ervaringen met het implementeren van customer relationship management.

Een aantal punten om rekening mee te houden vind je hieronder, die natuurlijk terugkomen in de CRM checklist die je hiernaast kunt downloaden:

  • Welke eisen stel je aan je relatiebeheer?
  • Hoe sla je documenten en gegevens van je relaties op?
  • Welke eisen stel je aan je verkoopproces?
  • Hoe monitor je je KPI’s?
  • Welke eisen stel je aan je marketingproces?

Heb je vragen hierover of hulp nodig bij een goed plan? PerfectView helpt je hiermee verder. Zo vinden ook onze klanten, zij geven PerfectView CRM een 9.0. 

Waarom kiezen organisaties voor het CRM systeem van PerfectView?

Vraag hier je gratis PerfectView account aan. Binnen 1 minuut na de aanvraag kan je al vrijblijvend alle features testen. Ook met collega’s.

  • Je zit nergens aan vast
  • Er wordt niet automatisch verlengd
  • Data kan meegenomen worden naar een betaald account
  • Persoonsgegevens worden niet gedeeld met derden
probeer 14 dagen gratis

Ruim 5.000 klanten vertrouwen dagelijks op de CRM software van PerfectView

  • Nederlandse organisatie
  • Je data in Nederland
  • Gratis Nederlandse helpdesk
  • Schaalbaar en aanpasbaar
  • € 12,50 per maand
9,0

8 CRM definities op de pagina

cloud

Cloud betekent letterlijk vertaald “wolk”. De cloud wordt in digitale context gebruikt om een virtuele locatie weer te geven w. Lees meer

forecast

Een forecast is eigenlijk een voorspelling van toekomstige gebeurtenissen. Forecast betekent letterlijk prognose; dus een voorspel. Lees meer

marketingmix

De marketingmix is een combinatie van factoren die van invloed zijn op het imago van een merk, product of organisatie. De marketin. Lees meer

leadgeneratie

Leadgeneratie is het werven van contacten die potentieel van (commerciële) waarde kunnen zijn voor je organisatie. Denk aan poten. Lees meer

sales funnel

Een sales funnel is een weergave van het proces waarbij personen die van (commerciële) waarde kunnen zijn voor je organisatie zic. Lees meer

pijplijn

Iets zit spreekwoordelijk “in de pijplijn”, dat betekent dat het voorbereid wordt en waarschijnlijk binnenkort zal gebeuren. V. Lees meer

rendement

Rendement is de verhouding tussen opbrengst en kosten oftewel investering. Rendement wordt uitgedrukt in een percentage. Het is d. Lees meer

KPI

KPI staat voor: Key Performance Indicators. De Nederlandse benaming is: Kritieke Prestatie-Indicatoren. KPI’s zijn indicatoren w. Lees meer