Wat zijn KPI’s?

KPI staat voor: Key Performance Indicators. De Nederlandse benaming is: Kritieke Prestatie-Indicatoren. KPI’s zijn indicatoren waarmee de prestaties van een bedrijf, merk of product worden geanalyseerd. Je gebruikt ze om het succes te meten van een organisatie, van een bepaald product of een campagne.

Door een overvloed aan informatie en analyses kunnen bedrijven soms door de bomen het bos niet meer zien. KPI’s zorgen voor structuur en vormen de basis van de meest essentiële statistieken.

KPI’s kunnen ook worden beschouwd als “te behalen doelen”, bijvoorbeeld:

  • Aantal nieuwe klanten (of prospects);
  • Omzet (of omzetgroei);
  • Nieuwe gebruikers van de website;
  • Aantal vragen voor de service afdeling.

Door de indicatoren voorafgaand aan een project of productlancering op te stellen wordt de voortgang van het te behalen doel inzichtelijk. Bijvoorbeeld wanneer er als KPI wordt opgenomen dat een nieuwe website 110% nieuwe gebruikers moet trekken.

Organisaties gebruiken vaker operationele doelstellingen voor hun sales- of marketingstrategie. Door gebruik te maken van KPI’s, worden deze doelstellingen meetbaar. KPI’s worden bij voorkeur opgesteld volgens de SMART methode. Bovenstaande voorbeelden zouden er als volgt uitzien:

Lancering nieuwe website juli 2019

  • 110% nieuwe prospects via de website in Q3 & Q4 2019;
  • 110% omzetgroei uit nieuwe klanten via de website in Q3 & Q4 2019;
  • 110% nieuwe gebruikers op de website in Q3 & Q4 2019;
  • -10% vragen voor de service afdeling dankzij FAQ op de website in in Q3 & Q4 2019.