Wat zijn KPI’s?

Bij alles dat je doet, wil je natuurlijk weten wat het resultaat van je werkzaamheden is. Het is dan belangrijk om goed na te denken over de doelen die je wil behalen. Dat is waar KPI’s bij komen kijken. 

KPI staat namelijk voor: Key Performance Indicators. De Nederlandse benaming is: Kritieke Prestatie-Indicatoren. Het zijn de doelen die je wil gaan bijhouden. Enkele voorbeelden zijn:

  • Aantal nieuwe klanten (of prospects);
  • Omzet (of omzetgroei);
  • Nieuwe gebruikers van de website;
  • Aantal vragen voor de service afdeling.

KPI’s zijn dus indicatoren waarmee de prestaties van een bedrijf, merk of product worden geanalyseerd. Je gebruikt ze om het succes te meten van een organisatie, van een bepaald product of een campagne. Door een overvloed aan informatie en analyses kunnen bedrijven soms door de bomen het bos niet meer zien. KPI’s zorgen voor structuur en vormen de basis van de meest essentiële statistieken. KPI’s zijn daarom vooral van belang op de afdelingen marketing en sales.

Houd je voortgang bij met KPI’s

Door de indicatoren voorafgaand aan een project of productlancering op te stellen, wordt de voortgang van het te behalen doel inzichtelijk. Bijvoorbeeld wanneer er als KPI wordt opgenomen dat een nieuwe website 110% nieuwe gebruikers moet trekken. Door het aantal nieuwe gebruikers bij te houden, weet je of je dit doel gaat halen of niet. Je kunt dan je marketing inspanningen bijstellen als dat nodig is. 

Organisaties gebruiken vaker operationele doelstellingen voor hun sales- of marketingstrategie. Door gebruik te maken van KPI’s, worden deze doelstellingen meetbaar. KPI’s worden bij voorkeur opgesteld volgens de SMART methode. Bovenstaande voorbeelden zouden er als volgt uitzien:

KPI’s bij lancering nieuwe website juli 2019

110% nieuwe prospects via de website in Q3 & Q4 2019;

110% omzetgroei uit nieuwe klanten via de website in Q3 & Q4 2019;

110% nieuwe gebruikers op de website in Q3 & Q4 2019;

-10% vragen voor de service afdeling dankzij FAQ op de website in in Q3 & Q4 2019.

Maak je sales en marketing doelgericht en meetbaar

Door KPI’s op te stellen en vervolgens je voortgang te meten, weet je of jouw doelen gehaald worden. Dit zorgt er ook voor dat van werkzaamheden het effect op de doelen inzichtelijk kan worden gemaakt. Zo wordt het makkelijker om prioriteiten te stellen en te werken aan projecten die daadwerkelijk helpen om het doel te bereiken. Perfectview CRM helpt daarbij. Neem daarom vandaag nog contact met ons op.