Leadgeneratie is het werven van contacten die potentieel van (commerciële) waarde kunnen zijn voor je organisatie. Denk aan potentiele klanten maar bijvoorbeeld ook aan sponsoren, leden of vrijwilligers.

Leadgeneratie gebeurt meestal via een website. Maar kan ook via deur tot deur vertegenwoordigers of callcenters plaatsvinden. We richten ons hier op de meest voorkomende vorm; namelijk online via een website of app.

Een lead is dus een contact dat van waarde kan zijn voor je organisatie.  Het werven van deze contacten gebeurt op basis van interesse. Als je de interesse wekt van je potentiële contact, laat hij of zij haar contactgegevens achter op je website. Deze interesse kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanvragen van een offerte of brochure of het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Het doel van leadgeneratie is zoveel mogelijk contactgegevens van websitebezoekers te verzamelen om deze vervolgens te benaderen met een (commercieel) aanbod. Wanneer een bezoeker zijn naam, e-mailadres of telefoonnummer achterlaat gaat hij of zij akkoord met bepaalde voorwaarden die stellen dat het toegestaan is deze personen te benaderen. Dit is verplicht sinds de invoering van de Europese privacywet. Als iemand vervolgens geen aanbiedingen meer wenst te ontvangen kan hij of zij zich direct afmelden via een zogenaamde opt-out. Ook dit is verplicht sinds mei 2018.