08 dec. 2008 | Nieuws

CRM Observatie tips

Een volledig beeld is van essentieel belang voor effectieve bewerking van een (potentiële) klant. Wellicht steek je wat op van onderstaande CRM observaties tips en kijk in hoeverre ze op jou en je organisatie van toepassing zijn.

CRM Observatie 1: er is bij veel organisaties alleen aandacht voor het heden

TIP: kijk ook naar de toekomstige klantwaarde, bijvoorbeeld door rapportages uit je CRM-systeem met relevante gegevens te gebruiken

CRM Observatie 2: veel organisaties richten zich op acquisitie, ontwikkeling en win-back van klanten

TIP: houd je ook bezig met pro-actief behoud van klanten, bijvoorbeeld met behulp van signalen uit je CRM-software

CRM Observatie 3: groei wordt voornamelijk in verband gebracht met het binnenhalen van nieuwe klanten

TIP: leg de focus ook op klantenbinding, waardoor een klant langer bij een organisatie blijft en meer oplevert

CRM Observatie 4: er wordt onvoldoende gebruik gemaakt van bestaande gegevens

TIP: gebruik alle opgeslagen klantinformatie binnen je organisatie voor een actief beleid op binding en behoud van klanten. Veel informatie wordt vaak wel opgeslagen in je (CRM-) systemen of (aan je CRM-software gekoppelde) applicaties, maar wordt niet voldoende gebruikt

CRM Observatie 5: de datakwaliteit laat nogal eens te wensen over

TIP: voorkom klantverlies door goede datakwaliteit. Bij het versturen van fysieke mailings wordt hier bijvoorbeeld wel goed rekening mee gehouden, maar voorbeelden uit de praktijk van waar het beter kan zijn: e-mailings en het bijhouden van verhuizingen

CRM Observatie 6: organisaties gebruiken vaak niet de voor hun juiste data (bijvoorbeeld sociodemografisch zoals leeftijd en levensfase) en interesses om hun klantbeeld te optimaliseren

TIP: ga met de leverancier van je (CRM-)software om de tafel om met behulp van de juiste gegevens te komen tot een volledig klantbeeld (bijvoorbeeld in de vorm van een dashboard, startscherm of rapportages waarmee met één druk op de knop de juiste gegevens beschikbaar zijn)

Dit artikel is gebaseerd op een bericht van Cendris.

Aanbevolen blogs

Aanbevolen, Nieuws | 23 dec. 2021

Callvoip integratie met PerfectView CRM

Aanbevolen, Nieuws | 06 apr. 2021

Leadinfo integratie met PerfectView