09 apr. 2018 | Aanbevolen, CRM

CRM implementatie stappenplan

CRM Implementatie stappenplan

CRM implementatie; daar komt veel bij kijken. Ga je voor het eerst aan de slag met CRM? Dan komen er veel vragen op je af. Vooral wanneer verschillende afdelingen gaan werken met het systeem, is het van groot belang na te denken over een CRM strategie.

CRM is naast een software pakket in de cloud ook een manier van werken. Je gaat anders om met het verwerken van gegevens. Logisch dat we bij PerfectView op meerdere wijze ondersteuning bieden bij deze processen.

Hier komen onze consultants en coaches om de hoek kijken. Door te werken aan de hand van een blauwdruk creëren we een implementatieplan waar iedereen binnen de organisatie mee uit de voeten kan.

Iedere situatie is uniek maar we beginnen elk project met dezelfde set vragen. Door deze samen met de gebruikers te beantwoorden voorkom je een dooddoener als: “hadden we dat eerder geweten…”

Welke vragen moet je stellen bij de implementatie van CRM?

Wij werken op basis van de 5 x W methode. Wij kijken deze af van Cyrilla van der Donk en Bas van Lanen die een leidraad schreven bij het voorbereiden en uitvoeren van praktijkonderzoek in de zorg. Een complexe branche als de zorgindustrie vraagt om een aanpak die snel tot de kern komt.

Begin bij je gebruikers

Wie?

Wie gaat er met CRM aan de slag? Inventariseer welke functies je gebruikers uitoefenen. Doordat je beter inzicht in je gebruikers hebt kun je ze een waardevolle oplossing bieden.

Wat?

Welk probleem los je op?
Wat is het einddoel van je organisatie? Welk probleem doet zich voor in je huidige processen? En wat wil je dat CRM voor je gaat oplossen?

Denk na over het faciliteren van het project

Wanneer?

Wanneer moet CRM geïmplementeerd worden? Welke planning houdt je aan? Past dit binnen de eventuele andere projecten op de agenda?

Waar?

Waar wordt gebruik gemaakt van het CRM? Zijn er meerdere locaties? Zijn er medewerkers die onderweg gebruik moeten kunnen maken van de systemen?

Denk na over de toekomst

Waarom?

Change Management Waarom moet er iets veranderen? Een verandering in je bedrijfsprocessen kan voor een organisatie een grootte impact hebben. Door deze vraag te beantwoorden leg je de basis voor verandermanagement.  Dit wordt door veel bedrijven onderschat. Denk goed hier dus ook goed over na.

Een goede start

Als je deze vragen beantwoord hebt ben je al een heel eind op weg met je CRM Implementatie. Nu kun je gaan nadenken over de volgende vraag, namelijk: “Hoe dan?”

Hoe?

Je weet nu voor wie, je welke oplossing gaat creëren en binnen welk tijdsbestek je dat gaat realiseren. Ook heb je duidelijk op je netvlies waarom deze verandering moet plaatsvinden. Je kunt nu snel concrete stappen gaan maken zoals het opstellen van een draaiboek.

Wil je meer informatie over de implementatie van CRM in jouw team? We adviseren je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op en test PerfectView 14 dagen gratis.