22 sep. 2016 | CRM

Doelgroepbeheer met CRM

Doelgroepbeheer

Doelgroepbeheer is in de kern de meest pure vorm van CRM. Alle contacten die je vastlegt in je CRM systeem kan je segmenteren en benaderen. In dit artikel lees je meer over:

  • doelgroep benadering
  • klantgroep benadering
  • one-to-one benadering (de meest pure vorm van CRM)

Doelgroepbenadering

Het is voor de meeste organisaties gebruikelijk bij het verwerven van (extra) omzet om zich te richten op groepen die overeenkomsten hebben op bijvoorbeeld postcodegebied of afgenomen producten (doelgroepbenadering).

Klantgroepbenadering

Maar hebben de mensen die in deze groepen zitten dezelfde wensen/behoeften en/of vertegenwoordigen ze dezelfde waarde voor uw organisatie en/of willen ze dezelfde relatie aangaan? Door hier op te segmenteren (in plaats van wat men al weet van (potentiele) klanten: woonomgeving, sociale klasse, inkomensniveau, gezinssituatie, leeftijdsklasse, lifestyle en afgenomen producten), kan beter de aandacht worden getrokken en meer rendement uit de inspanningen worden gehaald (klantgroepbenadering).

Voorbeeld:

Alleen topklanten (die per jaar voor minstens X euro aan producten of diensten afnemen) krijgen een accountmanager die ze 24/7 kunnen bereiken en eenmanszaken krijgen geen aanbiedingen voor fullservice onderhoud.

One-to-one benadering

Als je segmentatie tot het uiterste doorvoert dan bestaat iedere klantgroep uit precies 1 klant. Dit omdat hij uniek is in zijn wensen, behoeften en actuele/potentiële waarde voor je organisatie. Dan kan de benadering (marketing, verkoop, productie en service) één-op-één plaatsvinden; de meest pure vorm van CRM.

Systeem

Voor het vastleggen van wensen, behoeften en actuele/potentiële waarde én vervolgens het segmenteren heb je krachtige software nodig die je vervolgens ook ondersteunt bij marketing (nieuwsbrieven), verkoop (offertes), productie (projecten) en service (klachten en support). PerfectView is een voorbeeld van software die je hierbij kan ondersteunen. Ben je benieuwd hoe? Vraag een gratis testaccount aan en/of laat je adviseren door een expert (T 0887 – 751 310).

Aanbevolen blogs

Aanbevolen, Nieuws | 23 dec. 2021

Callvoip integratie met PerfectView CRM

Aanbevolen, Nieuws | 06 apr. 2021

Leadinfo integratie met PerfectView