02 mrt. 2018 | CRM

Sales teams gebruiken CRM om sneller én meer te verkopen

Meer verkopen met CRM

Op zoek naar inspiratie voor het motiveren van je sales team? Gebruik deze 5 tips en je zal meer verkopen met CRM.  Het aantal bedrijven dat CRM succesvol inzet groeit ieder jaar. Sales teams gebruiken het kenmerkende 360° klantbeeld dat CRM creëert om sneller én meer te verkopen. Volgens onderzoek in 2017 van IBM (een van de grootste IT-bedrijven ter wereld met meer dan 425.000 werknemers) omvat de wereldwijde CRM markt $36 miljard dollar.

De belangrijkste conclusies van IBM zijn:

  • De inzet van CRM verhoogt gemiddeld het aantal inkomsten bronnen met 41%.
  • Leads die vanuit een CRM systeem worden opgevolgd spenderen gemiddeld 47% meer.
  • 50% van de bedrijven die CRM wereldwijd inzetten heeft een verbeterde productiviteit behaald.
  • Globaal hebben ze gezamenlijk 40% minder geld besteed aan klantenservice.
  • Het aantal verzonden offertes is gestegen met 65% na de implementatie van CRM.
  • Maar liefst 74% van de bedrijven zien een verbetering in de klanttevredenheid.

Sales grafiek CRM biedt ontzettend veel kansen voor sales teams. Wil je weten hoe dat precies in elkaar zit? De volgende vijf tips helpen je om jouw sales succes te vergroten door het gebruik te maken van CRM.

5 CRM tips om meer te verkopen

1. Verkoop meer met een verfijnde sales pitch

CRM software geeft je de mogelijkheid om alle informatie rondom een prospect te verzamelen op één centraal punt. Dit omvat onder andere gespreksverslagen over het volledige salestraject. Feedback van prospects en redenen om niet over te gaan tot verkoop worden tevens per traject vastgelegd. Verkoop je jouw product binnen meerdere PMC’s (product-markt combinaties) dan kun je nu ook precies vaststellen wat je wel én wat je juist niet moet doen om de deal te sluiten. Kennis is macht en met een gerichte boodschap kom je verder.

2. Stuur meer offertes met een bewezen verkoop plan

Het succes van je verkooptechniek is voor een groot deel afhankelijk van goed luisteren. Op de hoogte zijn van de behoeftes van je klant. Wat is het doel dat zij willen bereiken met jouw product. Onze eerste vraag is altijd: wat zijn je wensen? Veel B2B prospects hebben wel een globaal idee van wat ze willen maar door de juiste vragen te stellen en kaders te creëren maak je het tastbaar voor je potentiële klant. CRM geeft je de handvatten om een verkoop plan op te stellen samen met je prospect. De eerste fase van je verkooptraject is inventariseren en documenteren. Een goede leidraad is de 5 x W methode.

3. Investeer in de juiste leads en bespaar tijd (én geld)

Een CRM systeem stelt je in staat om belangrijke randvoorwaarde van je leads vast te leggen en deze vervolgens te categoriseren. Met andere woorden leads die niet geheel passend zijn kunnen direct uit je selectie worden gefilterd. Leads waar je een extra handeling voor moet doen, bijvoorbeeld iets nakijken of uitzoeken, kunnen worden opgenomen in speciale wachtrijen. Je ziet dus in één oogopslag welke warme leads je zo binnen kunt tikken en welke extra aandacht vragen.

4. Maak de juiste keuzes dankzij een actuele forecast

Ben jij dagelijks bezig met nieuwe business genereren? Dan wil je weten wat je uitstaande offertes per maand waard zijn en wat de waarde is van je trajecten met een mondeling akkoord. Dankzij de forecast dashboards van PerfectView CRM Online krijg je grip op je pijplijn. Je kunt direct zien welk percentage van je deals succesvol is en in welke fase ze zich bevinden. Dit kun je bijvoorbeeld instellen per productgroep of per medewerker.

5. Gebruik de veiligheidsvoordelen van CRM

De AVG verplicht jou als ondernemer om vanaf 18 mei 2018 alle gegevens die je relaties met je delen inzichtelijk te maken. Je moet weten wáár de informatie zich bevind én je moet die kunnen verwijderen zodra je contactpersonen dit aan je vragen. Als je werkt met een CRM systeem kun je deze punten beide gemakkelijk verwezenlijken. Gebruik dit als verkoopargument. Het geeft potentiële nieuwe klanten een veilig en zeker gevoel.

Aanbevolen blogs

CRM Implementatie stappenplan

CRM implementatie stappenplan

09 apr. 2018 - CRM implementatie; daar komt veel bij kijken. Ga je voor het eerst aan... Meer lezen

VEBAN

VEBAN

07 dec. 2018 - Leden zijn binnen enkele seconden aangemeld voor het evenement Iris Br... Meer lezen

PerfectView Pentest

PerfectView bewijst data security met succesvolle pentest

31 jan. 2019 - Aan het einde van 2018 heeft het cloud CRM platform van PerfectView (P... Meer lezen