26 okt. 2016 | CRM

MKB succes begint bij data echt gebruiken

Moet je als MKB-er data willen hebben én analyseren om beslissingen te nemen? Het antwoord is: ja! MKB succes begint bij de data die je verzamelt.

De cijfers

Uit een onderzoek onder 6.200 MKB-werknemers en 482 beslissers in 20 landen (waaronder Nederland) blijkt dat data gedreven MKB-ers:

  • zich succesvol richten op het werven van nieuwe klanten (60% / 33% *)
  • bestaande relaties goed kunnen onderhouden (60% / 40% *)
  • verwachten vaker in het komende jaar met nieuwe producten/diensten te komen (42% / 37% *)

* percentage data gedreven MKB-ers ten opzichte van niet-datagedreven MKB-ers

Misverstanden/vooroordelen over data (analyse)

  1. er zijn enorme hoeveelheden nodig
  2. er zijn dure analysetools nodig
  3. het moet in hele mooie rapporten worden weergegeven

Hoe kan je concreet aan de slag met data?

  • ga stap-voor-stap te werk
  • experimenteer
  • maak er tijd voor vrij

Voorbeeld: klantgegevens

  1. genereer meer omzet door te weten wie je beste klanten zijn en die te benaderen met speciale acties of aanbiedingen
  2. lever extra service aan de klanten die dit nodig hebben om de klantloyaliteit te vergroten
  3. initieer nieuwe producten, diensten of bedrijfsmodellen voor klanten om een voorsprong te nemen op concurrenten

Wat is de beste plek voor data?

Een CRM systeem! Niet alleen omdat je daar alle benodigde data in kwijt kunt (notities, mails, NAW- en contactgegevens, gespreksverslagen, bestanden, voorkeuren en meer), maar ook omdat je er in veel gevallen mee kunt selecteren en segmenteren. En het benaderen (bijvoorbeeld via e-mail of telefoon) ook tot de mogelijkheden behoort van zo’n zelfde relatiebeheerpakket.

Wil je gratis en vrijblijvend testen hoe je succesvoller kunt zijn met data in PerfectView? Start direct 14 dagen gratis.

Aanbevolen blogs