25 mrt. 2015 | Nieuws

De 6 basis principes van CRM succes

CRM-gebruikers klagen vaak dat het CRM-systeem niet werkt. Deze 6 CRM basis principes gaan je helpen van je CRM strategie een succes te maken. Er komt meer bij kijken dan CRM-software kopen en het elke dag opstarten.

De CRM basis principes

1 – Zet de relatie centraal in je CRM strategie

Denk bij het gebruik van CRM na over de volgende zaken en leg vervolgens die gegevens vast die daaraan bijdragen

a. Hoe kan mijn relatie profiteren van de data in mijn CRM-systeem

b. Hoe kan ik mijn CRM gebruiken om dingen sneller te doen zodat mijn relatie hier van profiteert

c. Zijn er dingen die ik kan destilleren uit de gegevens in mijn CRM-pakket die mij helpen om het beste te doen voor mijn relatie

Als je merkt dat het gedrag van je relatie niet past bij je product- of dienstenaanbod; doe hem of haar dan een passend aanbod. Zo houd je de relatie tevreden met alle voordelen van dien.

2 – Ken (als leidinggevende) het systeem van binnen en buiten

Zodat je collega gebruikers (waarvan je bijvoorbeeld rapportages wilt kunnen maken) je niet om de tuin kunnen leiden met antwoorden als : dat kan niet in het systeem of daar voorziet het pakket niet voldoende in. Goed voorbeeld doet goed volgen, gaat ook hier op.

3 – Gebruik de ingevoerde gegevens

Ook als je niet de perfecte dashboards te zien krijgt of denkt velden te missen; het is altijd nog beter dan Excel of sterker nog: dan niets. Met ingevoerde data kan je coachen, gefundeerde feedback geven en betrokkenheid creëren.

4 – Vier succes

Met (bijvoorbeeld wekelijkse) rapportages uit of over CRM kun (zoals eerder gezegd) feedback geven, maar vooral : successen vieren. Dit is belangrijk voor het blijven gebruiken en uitgebreider gaan gebruiken van het CRM-systeem.

5 – Stel een ‘CRM-manager’ aan

Er wordt veel tijd en energie gespendeerd aan het kopen van CRM-software, maar als het eenmaal in huis is, dan is er vaak niemand om het pakket te ‘managen’. Als niemand er verantwoordelijk voor is, dan zorgt er ook niemand voor het succes. Wijs iemand aan en bedenkt dat die persoon ook voor moet kunnen zorgen dat de rest van de gebruikers betrokken wordt en blijft.

6 – Zorg voor een cultuur waarin er afhankelijkheid is van CRM data en inzichten

Als alle gebruikers bijvoorbeeld gespreksverslagen maken in CRM, kun je als organisatie beter presteren in de relatie en hem / haar echt (leren) kennen.

Focus op waarom je CRM hebt, implementeer het goed en je zult merken dat je bijvoorbeeld minder klanten verliest en meer haalt uit je relaties.

Aanbevolen blogs

Aanbevolen, Nieuws | 23 dec. 2021

Callvoip integratie met PerfectView CRM

Aanbevolen, Nieuws | 06 apr. 2021

Leadinfo integratie met PerfectView