05 feb. 2009 | Nieuws
Voorbeeld stappenplan voor een succesvol CRM beleid

In dit voorbeeldstappenplan zijn 5 stappen opgenomen om een succesvol CRM beleid te voeren.
-
Bepaal je doelstellingen
CRM is een middel; geen doel. Het van te voren opstellen van doelstellingen is daarom erg belangrijk. Een mogelijk doel is bijvoorbeeld om klanten te helpen succesvoller te worden.
-
Zorg voor draagvlak
CRM is meer dan een ICT-aangelegenheid; ICT neemt vooral een ondersteunende rol in de CRM strategie in. Draagvlak voor CRM in de organisatie is één van de belangrijkste criteria voor een geslaagd CRM beleid. Start bijvoorbeeld in de beginfase met een projectgroep waarin collega’s met verschillende functies plaatsnemen die met het systeem gaan werken. Je kunt ook draagvlak creëren door iedereen te laten trainen en door medewerkers veelvuldig (via het personeelsblad, intranet, posters, e-mail, …) op CRM voordelen te wijzen.
-
Houd het simpel
Kies voor een ‘simpel en doelmatig’ CRM-pakket waarin je relevante gegevens voor je organisaties registreert. Zorg dat medewerkers na elk klantcontact gegevens eenvoudig kunnen vastleggen.
-
Verzamel continu gegevens
Voor een goed werkend CRM systeem, is een constante stroom van gegevens nodig. Verkopers hebben vaak veel kennis; zorg dat ze deze kennis in het systeem zetten. Gebruik daarnaast informatie van derden.
-
Houd CRM levend
CRM is nooit af, dus het is belangrijk om bij nieuwe acties of producten na te denken wat je er in het CRM systeem mee kan doen. Zo kan je gegevens in het CRM-systeem (laten) zetten voor het beoordelen van je werknemers.
Een artikel op Bizz.nl vormt de basis voor dit bericht.
Aanbevolen blogs
Aanbevolen, Nieuws | 23 dec. 2021
Callvoip integratie met PerfectView CRM
Aanbevolen, Nieuws | 06 apr. 2021
Leadinfo integratie met PerfectView
Aanbevolen, Nieuws | 19 feb. 2020