Wat is leadgeneratie?

Wat is een lead en hoe werkt leadgeneratie? Op deze pagina lees je het antwoord op deze vragen. En ook hoe sales managers CRM inzetten om dit marketing-sales proces te automatiseren.

Inhoud van deze definitie pagina

Definitie Lead

Een lead is een persoon die interesse heeft getoond in een product of dienst. Organisaties kunnen zelf invullen wanneer een persoon gekwalificeerd wordt als “lead”. Dat is geheel afhankelijk van het proces van de organisatie. De meeste bedrijven kiezen er voor om iemand een lead te noemen wanneer diegene daadwerkelijk contact heeft gezocht. Dat kan door middel van een contactformulier op een website. Of bijvoorbeeld naar aanleiding van een oriënterend telefoongesprek.

Zodra een persoon als lead bekend is bij een bedrijf is hij of zij onderdeel van de sales funnel. Zodra een lead benaderd wordt door het sales team en er daadwerkelijk contact is geweest kan je ook spreken van een prospect. Het proces dat doorlopen wordt vanaf dit punt is belangrijk omdat hier je pitch wordt gehouden.

Definitie Leadgeneratie

Leadgeneratie is het werven van contacten die potentieel van (commerciële) waarde kunnen zijn voor je organisatie. Denk aan potentiële klanten, maar bijvoorbeeld ook aan sponsoren, leden of vrijwilligers. Het werven van deze contacten gebeurt op basis van interesse. Als je de interesse wekt van je potentiële contact, laat hij of zij haar contactgegevens achter op je website. Deze interesse kan bijvoorbeeld bestaan uit het aanvragen van een offerte of brochure of het aanmelden voor een nieuwsbrief.

Hoe werkt leadgeneratie?

Een lead is dus een contact dat van waarde kan zijn voor je organisatie. Leadgeneratie gebeurt meestal via een website. Maar kan ook via deur tot deur vertegenwoordigers of callcenters plaatsvinden. We richten ons hier op de meest voorkomende vorm; namelijk online via een website of app. Het doel van leadgeneratie is zoveel mogelijk contactgegevens van websitebezoekers te verzamelen om deze vervolgens te benaderen met een (commercieel) aanbod. Wanneer een bezoeker zijn naam, e-mailadres of telefoonnummer achterlaat gaat hij of zij akkoord met bepaalde voorwaarden die stellen dat het toegestaan is deze personen te benaderen. Dit is verplicht sinds de invoering van de Europese privacywet. Als iemand vervolgens geen aanbiedingen meer wenst te ontvangen kan hij of zij zich direct afmelden via een zogenaamde opt-out. (Dit is verplicht sinds mei 2018.)

Automatiseer leadgeneratie met CRM

Elke stap van lead tot klant inzichtelijk

Klanten werven begint met een snelle en kwalitatieve opvolging van leads. CRM geeft jou waardevolle informatie wanneer het exacte moment is dat je top of mind bent en de lead dus ‘warm’ is. PerfectView helpt je bij de lead kwalificatie en de exacte opvolging van de taken die je moet uitvoeren. Bij een lead wordt een verkoopkans aangemaakt. Met CRM maak je telkens een nieuwe stap in het sales proces inzichtelijk.

Automatiseer het proces van websitebezoeker naar lead

Alle data die binnenkomt via website formulieren worden automatisch in PerfectView Online gezet. Maak een map aan voor team Sales en stel in welke leads in welke map moeten geordend. De ordening gebeurt vervolgens automatisch.

PerfectView meer leads vanaf je website

Automatiseer leadopvolging in CRM

Agenda herinneringen stel je eenmalig in (voor je sales collega’s) en je krijgt automatisch een notificatie als de (bel)afspraak zover is. Je stelt gemakkelijk afspraken en taken in voor alle sales medewerkers.

Zoek je naar een systeem voor het automatiseren van sales processen? Vraag een gratis testaccount aan om ons CRM systeem uit te proberen!

Start direct gratis

2 CRM definities

sales funnel

Wat is een sales funnel? Wat is een sales funnel en hoe maak je een goede sales funnel? Je leest op deze pagina hóe je een sale. Lees meer

Wat is een prospect?

Wat is een prospect? Je leest op deze pagina over prospects en hoe je gemakkelijk overzicht krijgt over jouw prospects. Wij leggen. Lees meer