Wat is een prospect?

Je leest op deze pagina over prospects en hoe je gemakkelijk overzicht krijgt over jouw prospects. Wij leggen je uit wat het verschil is tussen een lead en een prospect en het verschil tussen een klant en een prospect.

Inhoud van deze definitie pagina

Definitie prospect

Een prospect is kort gezegd een toekomstige koper. In tegenstelling tot een persoon die alleen geïnteresseerd is, behoort een prospect volledig tot jouw doelgroep. Daarnaast is hij of zij financieel in staat op het product aan te schaffen. Wanneer we praten over een bedrijf betreft het de persoon die verantwoordelijk is voor de zakelijke aankopen.

Lead vs Prospect

Het verschil met een lead

Het grootste verschil tussen een lead en een prospect zit hem in de kans van het doen van een aankoop. Een lead is ook een geïnteresseerde en ook daarbij bestaat er een kans op een aankoop. Echter, bij een prospect is de kans op een aankoop aanzienlijk groter. Ondanks deze aanduiding blijft de term ‘prospect’ een breed begrip. Een prospect voldoet aan de volgende eisen:

  • Hij of zij voldoet aan je klantprofiel
  • Er is niet eerder zaken gedaan met de persoon
  • Geïnteresseerd in wat jij voor hem of haar kan betekenen
  • Iemand die je zelf graag als klant zou willen

Dankzij het internet zijn er steeds meer mogelijkheden om in kaart te brengen hoeveel prospects je hebt. Het gedrag van mensen wordt constant online  gemeten en geanalyseerd. Houd dus goed in de gaten welke leads kunnen worden omgetoverd tot prospects en welke prospects uiteindelijk klant worden!

Het verschil met een klant

Prospects vind je in een CRM systeem met informatie en deze worden in principe door account managers en sales teams “omgetoverd” tot klanten. Dit doen zij bijvoorbeeld door middel van mailings, warme calls en gesprekken in levende lijve. Wanneer de prospect de offerte ondertekent en akkoord geeft op het betalen van de factuur, dan is jouw prospect nu een klant geworden.

Wil jij meer inzicht in je prospects?

Dat kan met ons CRM systeem. Wij zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in de status met betrekking tot je prospects maar ook het conversieratio van prospects tot klant. Met ons CRM systeem heb je inzicht in zaken als:

  • Relaties & relatienetwerk
  • Adressering per klant
  • Documenten & gespreksverslagen
  • Correspondentie & postregistratie

Wil jij meer inzicht in prospects? Ervaar het zelf met een gratis testaccount van ons CRM Online systeem.

Probeer 14 dagen gratis

2 CRM definities

Leads en leadgeneratie

Wat is leadgeneratie? Wat is een lead en hoe werkt leadgeneratie? Op deze pagina lees je het antwoord op deze vragen. En ook hoe s. Lees meer

doelgroep

Een doelgroep is een groep personen die een organisatie, stichting of vereniging wil bereiken met een gerichte boodschap. De geric. Lees meer