27 feb. 2018 | Uitgelicht

3 tips voor het inrichten van je PerfectView dashboards

functies sales dashboards

PerfectView CRM Online verzamelt informatie van je sales trajecten die van groot belang is voor de beslissingen die je maakt. In je CRM systeem bevindt zich een functionaliteit om deze informatie te kaderen. Uit overzichtelijke grafieken kun je gemakkelijker conclusies trekken
Je kan deze dashboards gebruiken om kansen te benutten. Maar ook om inzicht te krijgen in het succes van een bedrijfssegment of voor het aansturen van een sales team. Op basis van het advies van onze CRM coaches, geef ik je hieronder 3 praktische tips voor het inrichten van je eigen favorieten dashboards.

1 Kies grafieken waar je actiepunten uit kunt halen

Stel jezelf de vraag wat je wilt bewaken met het betreffende overzicht. Focus op de cijfers die het belangrijkst zijn. Waarschijnlijk is het belangrijkste overzicht voor een sales manager anders dan voor een sales agent. Een manager ziet bijvoorbeeld graag een overzicht van de resultaten per teamlid. Terwijl een sales agent liever inzicht heeft in de persoonlijke doelstellingen. De opbouw die je kiest geeft je de handvatten om onderbouwde keuzes te maken. Als je ziet dat segment A vooroploopt ten opzichte van je doelstelling terwijl segment B teleurstellend presteert is de prioritering snel bepaald.

2 Maak diagrammen aan die resultaten cumulatief weergeven

Veel bedrijven kijken in grafieken naar de deals die ze die week of die maand winnen. Dit kan snel een vrij eenzijdig beeld van de situatie geven. Een diagram op basis van verzamelde data van meerdere maanden stelt je in staat trends te ontdekken. Dit helpt je met focussen op de succesfactoren en punten van aandacht. Resultaten van verzonden en gewonnen offertes per maand kunnen je bijvoorbeeld helpen inschatten of de bestaande omzetlijn stijgt of daalt.

3 Focus in je dashboards naast omzet op marge

Het belangrijkste advies van onze CRM coaches is: rapporteer náást omzet op basis van marge. PerfectView CRM Online geeft je hiervoor standaard functionaliteiten. De brutowinstmarge is je brutowinst gedeeld door de omzet en vermenigvuldigd met 100%. De brutowinst is het verschil tussen de (netto)omzet en de kosten van producten of diensten. Met andere woorden dit geeft inzicht in je resultaten onder aan de streep.
Kies de grafieken die voor jou en je team relevant zijn. Je kunt selecteren op basis van verzonden offertes, gewonnen trajecten, bedrijfssegment, regio of medewerker. Dashboards kun je ook gemakkelijk delen met collega’s. Op die manier weet je zeker dat iedereen naar dezelfde data kijkt. Het opzetten van deze dashboards is stap 1 in het realiseren van je CRM succes.

Wil je meer weten over het inrichten van dashboards in PerfectView CRM Online? Schrijf je dan in voor het gratis webinar voor klanten.

Aanbevolen blogs

Aanbevolen, Nieuws | 23 dec. 2021

Callvoip integratie met PerfectView CRM

Aanbevolen, Nieuws | 06 apr. 2021

Leadinfo integratie met PerfectView